Welcome

animasi-bergerak-selamat-datang-0291

Saturday, 14 November 2015

Merah Saga

Asas Teater - Bahagian III

Live Band IKTBN AG - merupakan penyanyi solo team nasyid membuat persembahan... bagus lontaran vokalnya.

Assalamualaikum & Salam 1Bahasa,


Semoga anda semua berada di dalam rahmat dan hidayah oleh Allah swt. Bertemu lagi di nukilan saya yang seterusnya dan pada entri kali ini saya suka untuk membicarakan mengenai asas teater bahagian terakhir.

Jika sebelumnya saya ada menulis mengenai definisi teater, olah tubuh, improvisasi, gerak dan penceritaan.  Hari ini saya akan menerangkan serba sedikit mengenai vokal dan asas teknikal semasa menghadiri Kem Sosio Budaya di Samudera Bidara Beach Resort.

Vokal


Kemahiran vokal diperlukan oleh seorang pelakon yang menggabungkan penggunaan suara untuk pentas dan lantunan vokal yang berirama. Kematangan dalam menggunakan vokal terselah apabila lontaran suara nampak sesuai dengan pelakonnya.  Latihan kemahiran menginterpretasi dibentuk dengan pembacaan naskhah sesorang pelakon.

Mengapa vokal penting bagi seseorang pelakon? Ini kerana mereka perlu:

  • menggunakan suara dan peringkat suara ketika persembahan
  • menyebut huruf serta mengucapkan ayat dengan jelas, padu, mantap dan kuat
  • berdialog mengikut kesesuaian watak dan situasi

Mengaplikasi teknik vokal dan dinamik suara (ton, intonasi, diksi dan artikulasi) dengan teknik berikut:

  • pengawalan pernafasan
  • kelancaran pengucapan
  • postur fizikal 

Pengucapan terbahagi kepada 4 jenis iaitu

  • pengucapan dinamika - penekanan kepada kata membawa maksud/pengertian tertentu
  • pengucapan tempo - memanjangkan kata untuk menimbulkan kesan keadaan, tempat, suasana dan kejadian yang bagaimana
  • pengucapan nada/tone - mengungkap suasana/keadaan, harapan atau kejadian yang berlaku yang dilontarkan
  • pengucapan pic - pengucapan pic bagi meninggikan suara atau merendahkan suara untuk menggambarkan keadaan yang sedang berlaku/suasana tempat

Artikulasi - kejelasan menyebut kata dengan menitikberatkan kepada membunyikan huruf vokal dan huruf konsonan untuk menghasilkan suku kata.

Intonasi - mencipta naik turun suara sesuai dengan keadaan, suasana dan tempat berlaku

Jenis pernafasan
  • Pernafasan dada
  • Pernafasan perut
Team Nasyid dari IKTBN Alor Gajah bergambar selepas Majlis Perhimpunan Bulanan

Asas Teknikal


Tujuan mempelajari asas teknikal dalam seni teater ini ialah:


  • memahami peranan setiap ahli dalam produksi
  • memahami fungsi dan bentuk busana dan tatarias
  • memahami fungsi sinografi dalam pementasan

Peranan Tenaga Kerja Produksi dan Kreatif

  • menyediakan dan melaksanakan bahan produk berupa seni persembahan
  • mengurus dan memantau proses kreatif bersama karyawan atau seniman yang terlibat daripada hasil seni berbentuk teori atau idea hingga dapat dipamerkan.

Tata Busana

  • seni pakaian dan segala kelengkapan termasuk segala aksesori seperti topi, kasut, skaf, rantai, gelang dan segala unsur yang ada pada pakaian untuk menggambarkan watak

Tatarias

  • seni mengubah penampilan wajah menjadi lebih sempurna/seni mengubah wajah untuk menggambarkan karakter

Sinografi

  • adalah bersifat visual di mana ia menceritakan tentang set, kostum, solekan, props, cahaya dan bunyi

Yang Merah Itu Saga...

Wassalam... sedikt pesanan dari saya. 

Buatlah amalan baik walau sekecil manapun




Asas Teater 2

ASAS TEATER - bahagian II

Selesai ber 'flying fox' di Karnival Iskandar Nusajaya...

Assalamualaikum dan Salam 1Bahasa,


Bersambung pula dalam Seni Asas Teater yang pernah saya paparkan entrinya sebelum ini.  Jikalau dahulunya saya pernah menceritakan mengenai pengenalan teater dan olah tubuh.  Pada kali ini saya ingin membicarakan mengenai improvisasi, gerak dan penceritaan yang perlu dipelajari oleh seseorang yang ingin melibatkan diri dalam teater/lakonan.

1. Improvisasi


Improvisasi dalam teater membawa maksud mengubah, membaca, mengucap atau melakukan sesuatu tanpa persiapan. Perlakuan yang dihasilkan secara tiba-tiba, secara bebas dan bersahaja sama ada dengan menggunakan alatan atau tanpa peralatan.  Improvisasi terbahagi kepada 4 jenis iaitu:

  • Improvisasi alat
  • Improvisasi pergerakan
  • Improvisasi  kepekaan deria
  • Improvisasi situasi

Contoh Improvisasi.

Sebelum senam seni bersama rakan sebilik di 'roof top' Samudera Bidara Beach Resort

2. Gerak


Gerak dalam teater bermaksud meneroka dan melahirkan ekspresi melalui aktiviti seperti:

  • Gerak alam
  • Gerak meniru

Pergerakan merangkumi pelakuan-pelakuan keluar, masuk, menyeberang, duduk, bangun, naik turun tangga, berlari, melompat di atas pentas dan sebagainya.

Tujuan pergerakan ialah untuk:

  • mencantikkan produksi dan pementasan
  • menarik perhatian penonton kepada watak atau ruang tertentu
  • mengubahsuaikan adegan kelompok individu atau watak tertentu supaya tidak kaku dalam lakonan
  • menarik perhatian penonton kepada ruang lakon tertentu
  • menonjolkan emosi watak dan pelakon
  • menonjolkan latar belakang pentas dan juga suasana adegan
  • mengimbangi ruang pentas atau ruangan lakonan
  • tujuan teknikal untuk membaiki komposisi
Contoh Gerak dalam teater.

3. Penceritaan


Penceritaan atau kemahiran bercerita perlu untuk difahami oleh seseorang pelakon agar keyakinan diri seseorang dapat dibentuk semasa berhadapan dengan khalayak ramai.  Selain itu, pelakon mampu meneliti dan menginterpertasi bahan penceritaan yang disampaikan serta mampu mengaplikasi teknik dan kemahiran teater dalam penceritaan.  Teknik dan gaya penceritaan yang biasa digunakan ialah dengan menggunakan kaedah monolog dan monodrama.


Sekian, semoga bertemu di lain lembaran.


Wassalam.