Welcome

animasi-bergerak-selamat-datang-0291

Monday 9 November 2015

Kem Sosio Budaya

ASAS TARI


Assalam & Salam 1Bahasa,


Bertemu lagi di nukilan saya yang seterusnya dan pada hari ini saya ingin memperkatakan mengenai Seni Asas Tari yang kami pelajari semasa menghadiri Kem Sosio Budaya di Samudera Bidara Beach Resort.


Semasa sesi pendaftaran bersama pelajar-pelajar IKTBN Alor Gajah

Pn Amy Kristina merupakan pengajar asas tarian kami yang juga merupakan Jurulatih Bertauliah dari JKKN Melaka yang mengajar asas tarian Inang. 

Sedikit fakta sejarah yang boleh saya kongsikan bersama ialah Tarian Mak Inang ini dicipta semasa zaman Kesultanan Melayu Melaka.  Tarian ini amat terkenal pada masa dahulu sebagaimana ianya terkenal pada hari ini.  Tajuk lagu Mak Inang yang mengiringi tarian ini telah dititahkan ciptaannya oleh Sultan Mahmud Shah yang sangat gemarkan kesenian.  Asal namanya Tarian Mak Inang dikenali juga sebagai Tarian Inang (versi moden) atau dikenali juga sebagai Tarian Si Kembang Cina banyak dipersembahkan pada majlis-majlis keramaian dan perkahwinan.

Inang memberi maksud pengasuh yang memberi gambaran kelembutan dan sopan santunnya seorang wanita pengasuh.  Tempo pergerakan tarian inang yang sederhana ialah 2/4 diselangi dengan paluan gong.  Inang juga boleh ditarikan dengan pantas iaitu 4/4 berdasarkan irama masri.

Lenggok Tari Inang yang biasa ditarikan ialah Inang Selendang, Ayam Didik, Tari Payung, Tari Sapu Tangan atau Tari Lilin dan lain-lain bergantung kepada peralatan dalam tarian tersebut.

Oleh kerana kami mempunyai masa yang suntuk untuk persembahan Malam Kebudayaan, kami telah memilih Tarian Endang sebagai persembahan dari kami peserta Kem Sosio Budaya.


Tarian Endang dari wakil team Seni Tari

Putik pauh delima batu,
Anak semilang di tapak tangan,
Tuan jauh beribu batu,
Di mata hilang di hati jangan.

Pikul bakul buah keranji,
Pengandar kayu satu depa,
Sudah menang kata janji,
Menjadi abu saya tak lupa.

Bersama Penghulu Kami Merangkap Ketua Kampung.. :)

Sekian sehingga bertemu di lain lembaran.

Wassalam


No comments:

Post a Comment